Gedaan met vakantie! - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Lore De Bruyckere - WaarBenJij.nu Gedaan met vakantie! - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Lore De Bruyckere - WaarBenJij.nu

Gedaan met vakantie!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lore

09 Februari 2008 | Gambia, Bijilo

Hoihoi!

Na 2 dagen traantjes laten kon'k weer aan't werk...Donderdag ben'k er terug aan begonnen.Net voor ik naar huis ging kwam er iemand al strompelend binnen, deed rok omhoog: hing er een babylijfje uit :s Ze moest nog 1x persen en 't hoofdje was er ook.Kindje dood, zo'n week of 25 ver was ze! Mn maag draaide...tranen in mn ogen...kindje werd in een doek gewikkeld, mama naar de "materniteit" en de vroedvrouwen gingen hun handen wassen om te eten. Ik moest ffkes naar buiten, ben blijkbaar toch zo hard nog nie!! Kon 's avonds ook ni te veel eten, ganse nacht ongemakkelijk geweest! Vrijdag 1 bevalling gehad...voelde me ganse dag maar suf,duizelig,ongemakkelijk...thuisgekomen en jaja, overgegeven. Onmiddellijk in mn bed gekropen, ganse nacht liggen draaien. Deze morgen op mn tanden gebeten en toch maar gaan werken. Daar mn bloed laten controleren: geen malaria en een hemoglobine van 14.8 (zelfs beter dan in Belgie!)
Deze namiddag nog 2 bevallingen gedaan waarvan ik een babytje wa mogen reanimeren heb,ook op zn afrikaans,zal de details maar voor mij houden... Voel me ondertussen gelukkig alweer wa beter!Mn maag doe nog wa raar, maar mn eten blijft toch waar't hoort! ;-)

't Doet wel enorm raar om hier nu helemaal alleen te zijn, enkel maar zwarte te zien ;-) Kben hier heel graag, kga't werk in 't ziekenhuis énorm missen en 't personeel ook...ma kmis ook iedereen thuis, mn kotje en mn privacy...'t begint wa lang te worden!
25 februari ben'k terug thuis, dan zitten mn 7 weken hier erop! 't Zal met een dubbel gevoel zijn dat ik naar huis ga, maarja...bijna afgestudeerd en dan kan'k doen wa'k wil...(sorry, wat "we" willen! :-))

Yasin, the menthelato was good but I expected more to be honest! Like I heard u talking about it!! Maybe I have to use some more... ;-) Or you just show me how...Hahahahahaha! Miss you too!!! See you soon! And Pa is taking good care of me, don't worry!

Papa Gent, schone berekening...ma mn ondertss gekookte hersentjes kunnen da ni volgen! Ben nooit goe geweest in wiskunde! 't Klopt inderdaad wel da'k op 25 februari om 4u in Brussel zal staan!
Aja,voorda'k et vergeet...kmoe vragen van je allerliefste zoontje ofda je alsjeblief nie meer op zn djembé wil slaan? Da dient alleen vo degene die hier geweest zijn of die er wa van kennen... en je gambiaantje, da komt dik in orde, wacht maar af!! :-)

Lotje,kmis je ook heeeeeeeeeeeeeeel erg! Ma ben bijna terug é! Je gaat et je nog beklagen da ik weer in Belgie ben...

Natasha, mercikes...khoop da je stage ook wa meevalt! We zijn er bijna é meid! Klaat zeker wa van me horen als'k trug ben! Grtjes aan RV!

Tanteke, kweet daj da moeilijk hebt. 't zal inderdaad nog een paar keer gebeuren...Maar kop op! Ik ben bijna terug om te komen tetteren! :-)

Tot de volgende! Liefs Xxx




  • 10 Februari 2008 - 12:37

    Josephine:

    hoi Lore,

    amai, je stage waar je zo voor gevochten hebt zit er al bijna op... Tzal raar zijn voor jou om terug stage te doen in België zeker? Heb je hier dan nog stage vk? Kheb echt bewondering voor je!
    Geniet nog van je laatste weekjes daar!

    Kus
    Josephine
    xxx

  • 10 Februari 2008 - 14:12

    Katty:

    Hallo lore ons babbelken e goe gedaen,spijtig dat alleneens gedaen waert maar binnen 14 daagsken kumme klesen zoveel om me willen.Nuj ligde gij te bakken in de zonnen maer ik moe nog een beetje werk inhalen.ken nog een mailke verzonden naer marnix voor te zeggen dak geen leugen vertewd en.Saluuuuuuuutjes vele dikke knuffels en dikke zoenen van hae tanteke

  • 11 Februari 2008 - 04:57

    Nico:

    Als ik die foto's bekijk zie ik dat da velleke van u al een mooi bruin kleurke begint te krijgen :-)
    kom maar vlug terug om hier in de kou te zitten :-)

  • 11 Februari 2008 - 20:36

    Loorke:

    Hej Josephine,'t zal inderdaad héél raar doen!Moeten vechten om damsteun te doen!Denk da'k me serieus zal mogen inhouden om mn mond te houden en te zeggen da'k het ondertussen wel al meer dan 1 keer in mn eentje gedaan heb!Nie da'k het daarom perfect kan, ma je snapt me wel hé ;-) Ook wat apparatuur enzo betreft zal het serieus wennen worden! En vrouwen die epidurale vragen...pijnstilling kennen ze hier niet en toch is het soms muisstil in de arbeids-/verloskamer!

    Nico, mn velleke begint idd schoon bruin te worden! Volgende week heb'k nog 3 dagen congé voorda'k nr huis kom en zijt er ma zeker van da'k nog wa ga verder"baken" :-D

    XXX

  • 12 Februari 2008 - 10:36

    Julie:

    Hey Lore,
    Als ik zo al die verhalen lees heb'k echt wel bewondering voor wat je daar allemaal doet hoor :) maar eigenlijk was het wel te verwachten dat je alles zo goed zou doen é ;) 'k kijk er al naar uit om nog eens af te spreken ofzo en al je verhalen te horen... Doe het daar nog goed de laatste weken en tot gauw é :)
    Kus Julie xxx

  • 13 Februari 2008 - 07:27

    Pa Den Trommelaar:

    Uw berichtje gelezen en inderdaad om die berekening te kunnen verstaan moede nen prof wiskunde geweest zijn! Dus gene spek voor onze bek.
    De vraag van mijn zoontje (tussen haakjes kheb er 2, en bij god, kzou nie weten wie ge bedoeld "algemeen gelach: allee ikke toch??") ivm met djembelee. Geloof mij of niet (dus het zal wel het laatste zijn) heb ik om zijnen trommel niet getrommelt. Ik peinsde dat dienen tjemblee een compoeter was welke men gebruikte in jambia, maar ik heb me weeraleens vergist. Apropos ik nie kunnen slaan op den tjemblee, ge zoudt verschieten zullen. Ik heb in mijn jonge jaren nog missionaris geweest in den congo. En daar heb ik leren tamtammen. Kheb zelfs den eerste prijs gehaald: een retourticket naar belgziek. Ja de vrouwkes aldaar waren allemaal verliefd op de missionaris, en da mag nie, vandaar dak, weer naar huis ben gekomen.

    Nu omdak toch graag op zijnen djembelee zou kunnen tokkelen, heb ik een ticket gekocht, (vliegtuigticket, want de treinticketjes waren uitverkocht) voor gambia. Dus de 26e kom ik bij U aan, om te leren tokkelen. Kunt U misschien zorgen voor een kamer met ontbijt. Zijn er ook restaurantjes waar men belgische frieten opdient?

    Fretje slaapt nog, waarschijnlijk heeft hij zoete dromen????????? Van wie????? Hopelijk nie van zijn pa, want da zal dan wel een nachtmerrie (neenee geen paard) zijn.
    Kga nu booschappen doen, zoda fretje deze middag vitamientjes kan opdoen.

    Een nieuw berichtje is opkomst.

    Zoentje van het kapoentje.

    Pa den trommelaar.

  • 13 Februari 2008 - 11:14

    Fred:

    Schatje het kort maar krachtig reisje naar Gambia was zeer tof met meme links van mij en schoonmama rechts was de leute dubbel zo goed! kmoe wa voorzichtig zijn met wa ik hier typ want de menskes in Maldegem en omstreken lezen da hier ook he!!
    ktel de dagen af dat je hier terug zal zijn.. Je ventje
    ps;
    kzjg xxxxx
    En wie is dienen plezanten"pa den trommelaar"??


  • 13 Februari 2008 - 18:59

    Angelique:

    Hey meissie!!

    Bijna trug....die weken vliegen voorbij! Weet nog dat ik pannekoeken ben komen halen...manman..Maar kga ook blij zijn als je terug hier bent hoor! Zie je mss niet meer zoveel als vroeger, maar daarom denk ik niet minder aan je eej! :)
    Iig hier nog altijd heel veel werk...mn schouder word wat van lange duur, maar zal je dat nog wel es uit de doeken doen...en verder, zn gangetje eej :)
    Nog heel veel plezier daar en leergenot (ook al is het nogal zwaar voor je sommige dagen...) en tot zéér binnenkort!

    Dikke kuss

  • 13 Februari 2008 - 21:58

    Donny:

    Hey

    Tijdje geleden dat ik nog wat gestuurd heb,maar lees vaak je avonturen.
    Als je terug bent praten we wel bij want Lore int echt is nog altijd beter dan een foto met wat tekst he.
    Geniet er nog van daar.

    Groetjes

  • 14 Februari 2008 - 08:00

    Pa Den Tamtammer:

    Hallo,
    Kben hier weer. Fredje slaapt nog dus ben ik vrij om te schrijven wat ik wil. Hij zal dit toch nie te weten komen?
    Ge gaat het nie geloven, maar ik heb gevonden waar gij u bevindt. Op den www.(=wil.weer.weg.) Loreingabia.waarbenjij.nu/flaskebier hebt gij U eigen ver-raden. Ge zijt in gambia. Kben dus den eerste die da ontdekt heeft! Na al die weken van zoeken is pa den tamtammer er weer als de kippen (synoniem van kieken??) om da ontdekt te hebben.

    Allee verwacht dus den eerste prijs: 1 gratis bonneke portie friet in het frietkot te Brugge.

    Berichtje gedaan, komt er nog één of meer.

    Groetjes en zoete dromen!

    Pa den tamtammer.

  • 14 Februari 2008 - 12:45

    Hannepanneponika:

    Heeey Lore!!!

    Ik heb je verhaaltjes op de voet gevolgd, maar af en toe wist ik niet wat te schrijven ... het deed me heel wat dit te lezen en ik ben van je laatste verhaal wel het meest geschrokken ... ik zou ook verre van zo hard kunnen zijn ... nja we zullen het er wel nog eens over hebben als je terug bent, want vind het raar om het hier allemaal neer te schrijven ...

    ik vermoed dat alles goed met je gaat ... en met het vriendje ook ... ik
    weet eindelijk wie het is ... hoewel ik al een vermoeden ha :p hihi ...

    de tijd gaat wel heel snel dat je al binnen minder dan twee weken terug bent! dan verplicht ik u om af te spreken! ;) trouwens, nog veel in badala park geweest? hoe stellen ze het daar?

    en tenslotte, zo zalig dat je mémé is afgekomen! super om de fotos te zien :d

    aja nog iets, ik ben afgestudeerd he!! en ik kan je meegegeven dat het een zalig gevoel is! nu moet ik wel gaan werken, das stukken minder ... majah ;-) het hoort bij het harde leventje zeker ...

    en nu het allerlaatste, je hebt een leuk topje :d

    dagdag, knuff

  • 15 Februari 2008 - 12:03

    Meggy:

    Hey Lore,

    Heb juist al je verhalen gelezen en je foto's bekeken. Je hebt daar inderdaad al veel meegemaakt. Kvind het heel tof dat we jou zo wat kunnen meevolgen. Je zal veel bijgeleerd hebben met je ervaring daar. Het begint nu al goed in te korten voor jou.
    Nog vele groetjes.

    Meggy,
    xxx

  • 15 Februari 2008 - 16:12

    KersversemamaNele:):

    Hey nichtje,

    eindelijk geraak ik ook nog eens achter die computer! Ik heb de draagdoek ontdekt!!! zaaaaaaalig, onze schat hangt hier nu lekker tegen me aan te slapen terwijl ik eens even mijn mailtjes controleer en je avonturen verder lees...
    Tja meid, het zit er bijna op hé! En kom dan maar es snel kijken naar dat nieuwe achterneefje van je! 't was een beerke om te kopen! Amai, ik denk dat ik nu ook weet wat bevallen is ;) maar alles is goed verlopen hoor én op natuurlijke manier zoals we wilden!!! Toch waren we allebei heeeeel erg blij om na anderhalve dag naar huis te komen, ziekenhuizen zijn echt niks voor ons! En nu is't chaos chaos chaos maar we genieten met volle teugen van onze Daan.

    Zo, stel het ginder nog heeeeeeel erg goed! Ik vind echt dat je er op die foto's zoooooo gelukkig uit ziet! Je ogen spreken boekdelen! Ik merk dat je het er zwaar hebt enerzijds maar anderzijds zie je er echt heel gelukkig uit!

    Tataaaaaaaa,
    Nele en Daantje
    smak!
    x

  • 15 Februari 2008 - 17:15

    Valerie:

    Kiekeboe lore:),

    Eventjes een klein verslagje vanuit Finland. Het koude noorden:)!
    Ik heb hier echt een fantastische tijd en ik voel mij hier echt openbloeien. Heel veel buitenlandse studenten, mijn verblijfplaats vertegenwoordigt de helft van europa:)! De sfeer is hier super.
    De stageplaatsen hier zijn heel leerrijk en ik voel mij hier een echte vroedvrouw.
    Als we weer alletwee in Brugge zijn op ons kot zullen we hopen te vertellen hebben:)! FIJN:)!!!

    ik wens je daar nog heel veel succes nog en geniet ervan!!!

    Groetjes,

    Valerie

  • 15 Februari 2008 - 19:15

    Katty:

    Hallo lore ja t'is bijna voorbij hé meid.Nog een weeksken en ge keut beginnen mee de valieskens te pakken.kwete nie onze groot genoeg zan zijn om al die ervoringskes mee te brengen?Een dikke proficiat me de notering in au prestatieboeksken,maer de champieters moe wel nog wachten toe da je afgestudeert zijt,thons gaeme ons nen keer bezatten op da diplomatje van au,want dat eje ton wel verdient.Nog veel plezier voor da laatste weeksken en tegen volgende weke wel nen keer.Veeeeeeeeeeeeeele knuffels en kuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuussen
    Tant katty

  • 22 Februari 2008 - 19:57

    Valerie:

    Dag lore,

    Wat een pakkend verhaal, al je verhalen trouwens:)! Sommige dingen kan ik mij gewoon niet voorstellen dat dit kan gebeuren, harde wereld!!
    Wat een ervaring lore!!!
    Wat zie je er gelukkig uit:)!
    Wat een fijne tijd heb je daar beleefd!
    Wat zal ik blij zijn je nog eens terug te zien om heel wat bij te babbelen:)!

    Vele groetjes vanuit Finland,

    Valerie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Bijilo

Mijn eerste reis

Voor 2 maand op stage als vroedvrouw in Gambia!!!

Recente Reisverslagen:

23 Februari 2008

Afscheid!

16 Februari 2008

Laatste volle werkweek!

09 Februari 2008

Gedaan met vakantie!

04 Februari 2008

Weekje genoten!

27 Januari 2008

Crazy Saturday!!!!!!!!
Lore

Voor 2 maand op stage als vroedvrouw in Gambia!!!

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 21755

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: